פסילה מנהלית היא פסילת רישיון נהיגה על ידי קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה, כלפי נהג שביצע עבירה לפי פקודת התעבורה התשכ”א – 1961. הנהג אינו יכול לנהוג במשך התקופה הקצובה הקבועה בפקודת התעבורה, זאת בהתאם לעבירה שביצע.
מי יכול לפסול רישיון?
אך ורק קצין משטרה בדרגת מפקח ומעלה יכול לפסול פסילה מנהלית את רשיונות של הנהג, לפי סעיף 47(א) לפקודת התעבורה. על פי שאר הסעיפים לפקודת התעבורה, היה ואין קצין משטרה בזירת העבירה, שוטר בדרגה נמוכה יכול לבקש מהנהג להתלוות אליו לתחנה המשטרה, על פי סעיף 47 (ב), או לחילופין ליטול את רישיון הנהיגה שלו ולהעניק לו אישור נטילת רישיון ולזמן אותו לשימוע בפני קצין משטרה, כל עוד לא עברו 3 ימים מנטילת הרישיון, סעיף 47 (ג)(ו) לפקודה.
הליך השימוע לפני פסילה מנהלית
כאמור, לפני שימוע בפני קצין משטרה יוצגו בפני הנהג הראיות הקיימות נגדו ותינתן לו ההזדמנות להיעזר בעו”ד תעבורה והגיד את טענותיו נגד הפסילה המנהלית. הליך השימוע הינו זמן קריטי להמשך ההתנהלות בבית המשפט, ולכן כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין תעבורה על מנת לבטל את הפסילה ולקבל חזרה את הרישיון, או לחילופין להביא לקיצור תקופת הפסילה המנהלית.
החלטתו של קצין המשטרה בעניין הפסילה קשורה במכלול שיקוליו לגבי עברו התעבורתי של הנהג: מספר הרשעות קודמות במידה ויש, ותק שנות הנהיגה, עיסוקו של הנהג וכדומה. קצין משטרה אשר יהיה סבור כי יש לפסול את רשיונו של הנהג, יגיש נגדו כתב אישום ויפסול מנהלית את רשיונו לתקופות מסוימות, בהתאם לחומרת העבירה ולחוק התעבורה:
- פסילה מנהלית לתקופה של 30 יום – כאשר עבירת התנועה מופיעה בתופסת הרביעית לפקודת התעבורה. מדובר בעבירות פחות קשות בהן לא נגרמה תוצאה של נזק בגוף, לרבות נהיגה בשכרות; נהיגה ברכב לא תקין; אי מתן זכות קדימה להולך רגל וכיו”ב.
- פסילה מנהלית לתקופה של 60 יום – בגין מעורבות בתאונת דרכים בה נפצע אדם, אך לא נהרג, וכן נגרם נזק לרכוש.
- פסילה מנהלית לתקופה של 90 יום – כאשר הנהג היה מעורב בתאונת קטלנית עם הרוגים.
כאמור, בתקופות פסילה של 30 ו-60 יום קצין המשטרה יכול להפעיל שיקול דעת ולפסול רישיון לתקופות פחותות יותר. יחד עם זאת, בתקופת פסילה של 90 יום קצין המשטרה לא יכול לסטות מהנהלים ולהפחית בתקופת הפסילה, שכן מדובר בעבירות תנועה חמורות ביותר.