בממוצע, מתרחשות בישראל כ-700 תאונות פגע וברח הכוללות נפגעים, מדי שנה. מניין הנפגעים מתאונות אלה עד כה עומד על אלפים, כאשר עשרות מהם הרוגים.
תאונות “פגע וברח” היא תאונה שבה נהג פוגע באדם במהלך נסיעתו, אך לא נשאר במקום התאונה כדי להבין את תוצאותיה ולקרוא לעזרה. במקרה זה, אם הנהג נמצא אשם ומורשע, העונש המקסימלי הוא עד 3 שנות מאסר בפועל. במקרה שהנהג הפוגע ברח ממקום התאונה בכוונה תחילה ולא הזעיק את שירותי ההצלה, יכול להיגזר עליו עונש של עד שבע שנות מאסר בפועל. במקרה שבו הנהג הפוגע גרם לחבלה גופנית חמורה או לאובדן בנפש, עלול להיגזר עליו עונש של עד 14 שנות מאסר בפועל.
שני תנאים מצטברים לעבירת “הפקרה לאחר פגיעה”
- במקרה בו הנהג הפוגע לא נשאר במקום התאונה או במקום סמוך לו, כדי להבין את תוצאות התאונה ולקרוא לעזרה.
- כאשר הנהג הפוגע היה מודע או צריך היה לדעת כי אדם נפגע או יכול היה להיפגע.
מצב עניינים זה הביא להחמרת הענישה על מנת לתת תשובה הולמת לתופעה הבעייתית. יש לציין כי הדעות חלוקות בנוגע להחמרת הענישה, כאשר חלק מאמינים כי היא תביא למיגור התופעה והחלק השני מאמין כי היא לא תשנה דבר מכיוון שהיא לא מתייחסת לשורש הבעיה לטענתם: הנסיבות הרגשיות שמשפיעות על החלטת הנהג בעת התאונה.